Siirry pääsisältöön

Saisimmeko vihdoin asiointiparkkipaikkoja Kivistöön?

 

Kivistö on pitkään ollut surullisenkuuluisa surkeasta paikoitustilanteestaan, josta kärsivät niin asukkaat kuin yrittäjät. Tilannetta puolustavia valtuutettuja ei tällä kaudella valtuustosta juurikaan ole löytynyt. Kaupungin toimintaa ohjaaviin valtuustossa hyväksyttyihin asiakirjoihin on saatu mainintoja asian kuntoon saattamisesta. Kaupunkistrategia toteaa: ” Kaupunki hakee ratkaisua keskustojen pysäköinnin haasteisiin.”  ja palveluverkkosuunnitelma: ” Kivistön keskustassa turvataan riittävä määrä pysäköintipaikkoja, jotta suuralueen asukkaat pääsevät keskustan palveluiden äärelle.” Palveluverkkosuunnitelmaan liitetyt lauseet lähtivät porvariryhmän ehdotuksesta, eikä niiden lisäämistä yksikään ryhmä vastustanut. Vantaan päätöksentekijöiden tahtotila on näin selvä: Kivistön keskustaan tarvitaan parkkipaikkoja.

Topaasiaukion taakse on tullut asiointia varten parkkipaikkarivi. Tätä paikoitusaluetta kaikki eivät ole löytäneet, koska sinne ei opasteta Keimolantieltä ollenkaan.  Olen ehdottanut, että asia korjattaisiin ja opasteet parkkipaikkariviin laitettaisiin. Ehdotukseeni vastattiin, että opasteita ei voi laittaa, koska nämä parkkipaikat eivät ole pysyviä. Keimolantien kadunvarsiin on tullut muutama parkkipaikka. Uuden Alepan eteen saatiin muutama kadunvarsipaikkaa vastauksena tekemäämme apteekin eteen tarvittavien parkkipaikkojen valtuustoaloitteeseen.

Vastaukset valtuustoaloitteisiin perustellaan aina. Apteekin eteen esitettyjen parkkipaikkojen aloitevastauksessa todettiin: ”Lisäksi aiemmasta Safiiriaukion tilapäisestä pysäköintijärjestelystä kaupunki sai lukuisia viihtyvyyttä ja liikenneturvallisuutta koskevia kielteisiä palautteita”. En epäile tätä hetkeäkään, koska Safiiriaukion parkkipaikoille ajettiin suojatietä pitkin. Tällaista ratkaisua en ole nähnyt missään muualla, eikä se luvalla sanoen minustakaan vaikuttanut lainkaan turvalliselta. Sitä paitsi Safiiriaukiolle pysäköinti jatkuu edelleen, vaikka se nyt onkin kiellettyä.  

Vantaalla työskentelee liikennesuunnittelussa taitavia ihmisiä, jotka varmasti saisivat pysäköinnin onnisumaan turvallisellakin tavalla. Täytyykö tuon suojatien olla niin leveä kuin se nyt on? Voisiko sen osittain korvata ajoväylälle aukiolle, jossa olisi pysäköintipaikkoja asiointia varten? Luovalla ajattelulla asiat usein saadaan ratkaistua järkevällä tavalla, ja meillä vantaalaisilla on lupa odottaa järkeviä ratkaisuja luovuttamisen sijaan. Epäilen myös, että Kivistössä kummallinen autolla ajelu kielletyissä paikoissa vähenisi, jos pysäköinti olisi jotenkin järkevästi toteutettu.

Aloitteeseemme vastannut virkamies siis kirjoitti, että kaupunki sai lukuisia kielteisiä palautteita turvallisuusnäkökulmasta Safiiriaukiolle pysäköintiin liittyen.  Hän nosti esiin, että palautteet vaikuttivat siihen, että aukiolle pysäköinti kiellettiin kokonaan. Näin ollen pysäköinnin hankaluudesta Kivistön keskustaan kannattaa myös laittaa palautetta. Vaikka meille kivistöläisille on selvää, että pysäköinti Kivistön keskustassa on tuskaisaa, se ei ole selvää virkamiehille.

Kivistöä on pitkään kehitetty vain kävelijöille suunniteltuna kaupunginosana. Parkkipaikkojen puute on saanut osan ihmisistä jopa ajattelemaan, ettei Kivistön keskustaa olisi tarkoitettu lainkaan muille kuin keskustan välittömässä läheisyydessä asuville. Näin ei tietenkään asian laita ole, vaan Kivistön keskustan on tarkoitus olla koko suuralueen keskusta. Siksi palveluverkkosuunnitelmassa linjattiin: ”Kivistön suuralue on pinta-alaltaan suurin Vantaan suuralueista, ja se on otettava huomioon Kivistön keskustan suunnittelussa. Keskustan ja sen palveluiden on oltava hyvin saavutettavissa kävellen, pyörällä, autolla ja joukkoliikennettä käyttäen.”   Nämä lauseet ovat porvariryhmän kynästä, ja kaikkien valtuustoryhmien hyväksymiä.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Valtuustopuheeni koskien ammattikoulusta valmistuneiden työllistymistä

Olemme monilla aloilla keskellä valtaisaa työvoimapulaa. Kun työpaikkoja etsii Oikotie -palvelusta yksinkertaisesti sijainnilla Vantaa, niitä löytyy tuhansia. Monet näistä ovat toisen asteen koulutuksesta valmistuville.   Miten voi olla mahdollista, että samaan aikaan osa valmistuneista nuorista ovat työttöminä vuosi valmistumisensa jälkeen? Selitys ei ole ainoastaan kohtaanto-ongelma. Tilastot kulkevat aina jälkijunassa, mutta viimeisimpien Vipusesta saatavien tilastoiden mukaan 17,4 % ammatillisen tutkinnon suorittaneista oli vuoden jälkeen pääsääntöisesti työttöminä. Tämä luku ei Variasta valmistuneiden keskuudessa ollut suinkaan parempi. Se oli hiukan valtakunnallista suurempi.   Yllätys ei ole, että työttömiä oli kaikilla aloilla. Variasta valmistuneiden lähihoitajien keskuudessa onneksi matala: hiukan yli 6 %. Toisaalta esimerkiksi logistiikka-alan perustutkinnon suorittaneiden keskuudessa pääsääntöisesti työttöminä oli yli 30 %. Vantaallahan on tuhansia varastoalan työpaikkoja s

Kivistön palveluiden kivinen taival kohti valoisaa tulevaisuutta

Muuttaessani Kivistöön 2008 esisopimus Kivistöön tulevista kaupallisista palveluista oli jo tehty. Sen jälkeen suunnitelmia ja riitoja on ollut monenlaisia. Tontin paikkaa on vaihdettu. On kyseenalaistettu saako jokin taho liikaa hyötyä kauppakeskuksesta. Kivistön lentomelu askarrutti Hämeenkylässä valituksen tekemiseen asti. Moni asia on huolestuttanut ja aiheuttanut toimenpiteitä. Suurin huoli lienee kuitenkin, että olemme täällä edelleen vailla monia tärkeitä palveluita. Kuvituskuva: Pixabay Kauppakeskuksen toteutuksen vetovastuussa olivat pitkään Skanska ja NCC. Mukaan tulivat myös Kesko ja HOK. Suunnitelma oli suureellinen: piti tulla Jumboa monin verroin isompi kauppakeskus. Kaupunki sitoutui suunnitelmiin ja tehtiin sopimus. Sitten alkoivat vaikeudet. Kaavasta valitettiin, mikä viivästytti hanketta noin vuodella. Oikeus hylkäsi valituksen, mutta sen jälkeen kauppakeskukseen ei löydetty vuokralaisia. Kivistön vetovoima ei riittänyt, kun kilpailtiin samoista toimijoista Triplan j