Kivistö on pitkään ollut surullisenkuuluisa surkeasta paikoitustilanteestaan, josta kärsivät niin asukkaat kuin yrittäjät. Tilannetta puolustavia valtuutettuja ei tällä kaudella valtuustosta juurikaan ole löytynyt. Kaupungin toimintaa ohjaaviin valtuustossa hyväksyttyihin asiakirjoihin on saatu mainintoja asian kuntoon saattamisesta. Kaupunkistrategia toteaa: ” Kaupunki hakee ratkaisua keskustojen pysäköinnin haasteisiin.” ja palveluverkkosuunnitelma: ” Kivistön keskustassa turvataan riittävä määrä pysäköintipaikkoja, jotta suuralueen asukkaat pääsevät keskustan palveluiden äärelle.” Palveluverkkosuunnitelmaan liitetyt lauseet lähtivät porvariryhmän ehdotuksesta, eikä niiden lisäämistä yksikään ryhmä vastustanut. Vantaan päätöksentekijöiden tahtotila on näin selvä: Kivistön keskustaan tarvitaan parkkipaikkoja.
Topaasiaukion taakse on tullut asiointia varten parkkipaikkarivi.
Tätä paikoitusaluetta kaikki eivät ole löytäneet, koska sinne ei opasteta
Keimolantieltä ollenkaan. Olen
ehdottanut, että asia korjattaisiin ja opasteet parkkipaikkariviin laitettaisiin.
Ehdotukseeni vastattiin, että opasteita ei voi laittaa, koska nämä parkkipaikat
eivät ole pysyviä. Keimolantien kadunvarsiin on tullut muutama parkkipaikka. Uuden
Alepan eteen saatiin muutama kadunvarsipaikkaa vastauksena tekemäämme apteekin
eteen tarvittavien parkkipaikkojen valtuustoaloitteeseen.
Vastaukset valtuustoaloitteisiin perustellaan aina. Apteekin
eteen esitettyjen parkkipaikkojen aloitevastauksessa todettiin: ”Lisäksi
aiemmasta Safiiriaukion tilapäisestä pysäköintijärjestelystä kaupunki sai
lukuisia viihtyvyyttä ja liikenneturvallisuutta koskevia kielteisiä palautteita”.
En epäile tätä hetkeäkään, koska Safiiriaukion parkkipaikoille ajettiin
suojatietä pitkin. Tällaista ratkaisua en ole nähnyt missään muualla, eikä se
luvalla sanoen minustakaan vaikuttanut lainkaan turvalliselta. Sitä paitsi
Safiiriaukiolle pysäköinti jatkuu edelleen, vaikka se nyt onkin kiellettyä.
Vantaalla työskentelee liikennesuunnittelussa taitavia
ihmisiä, jotka varmasti saisivat pysäköinnin onnisumaan turvallisellakin
tavalla. Täytyykö tuon suojatien olla niin leveä kuin se nyt on? Voisiko sen
osittain korvata ajoväylälle aukiolle, jossa olisi pysäköintipaikkoja asiointia
varten? Luovalla ajattelulla asiat usein saadaan ratkaistua järkevällä tavalla,
ja meillä vantaalaisilla on lupa odottaa järkeviä ratkaisuja luovuttamisen
sijaan. Epäilen myös, että Kivistössä kummallinen autolla ajelu kielletyissä
paikoissa vähenisi, jos pysäköinti olisi jotenkin järkevästi toteutettu.
Aloitteeseemme vastannut virkamies siis kirjoitti, että kaupunki
sai lukuisia kielteisiä palautteita turvallisuusnäkökulmasta Safiiriaukiolle
pysäköintiin liittyen. Hän nosti esiin,
että palautteet vaikuttivat siihen, että aukiolle pysäköinti kiellettiin
kokonaan. Näin ollen pysäköinnin hankaluudesta Kivistön keskustaan kannattaa
myös laittaa palautetta. Vaikka meille kivistöläisille on selvää, että pysäköinti
Kivistön keskustassa on tuskaisaa, se ei ole selvää virkamiehille.
Kivistöä on pitkään kehitetty vain kävelijöille suunniteltuna
kaupunginosana. Parkkipaikkojen puute on saanut osan ihmisistä jopa ajattelemaan,
ettei Kivistön keskustaa olisi tarkoitettu lainkaan muille kuin keskustan
välittömässä läheisyydessä asuville. Näin ei tietenkään asian laita ole, vaan
Kivistön keskustan on tarkoitus olla koko suuralueen keskusta. Siksi palveluverkkosuunnitelmassa
linjattiin: ”Kivistön suuralue on pinta-alaltaan suurin Vantaan suuralueista,
ja se on otettava huomioon Kivistön keskustan suunnittelussa. Keskustan ja sen
palveluiden on oltava hyvin saavutettavissa kävellen, pyörällä, autolla ja
joukkoliikennettä käyttäen.” Nämä lauseet ovat porvariryhmän kynästä, ja
kaikkien valtuustoryhmien hyväksymiä.
Kommentit
Lähetä kommentti